Ogólnopolski konkurs dla nauczycieli „MOJA NIEPODLEGŁA” został ogłoszony jesienią 2017 r. Jego celem było stworzenie bazy scenariuszy lekcji lub uroczystości szkolnej stworzonych przez pedagogów. Otrzymaliśmy niemal 150 różnych prac. Z nich wybraliśmy 24 najwyżej ocenione przez Komisję Konkursową, najbardziej oryginalne, twórcze i jednocześnie w zasadzie gotowe do adaptacji i wykorzystania przez nauczycieli. Wśród lekcji mamy nie tylko te prowadzone w ramach przedmiotu historia, ale również – bardzo wysoko ocenione – lekcje języka polskiego, nauczania zintegrowanego, a nawet matematyki. Nauczyciele podzielili się swoimi twórczymi pomysłami gier dydaktycznych. Są także autorskie teksty przedstawień.
Ocenie jurorskiej oprócz poprawności merytorycznej, pomysłowości i oryginalności podlegała także nowoczesność, multimedialność pracy. Wśród scenariuszy znalazły się więc i takie, które mocno korzystają z edukacyjnych zdobyczy aplikacji internetowych, tablic interaktywnych, czy nawet zwykłych prezentacji multimedialnych. Co jest tu istotne – metody interaktywne nie dominują, nie zakrywają meritum zajęć jakim jest zdobycie konkretnej wiedzy, ale proces ten wspomagają. Nauczyciele korzystają również chętnie z metod aktywizujących – od pracy w grupach, poprzez mapę myśli, drzewo decyzyjne, po różnorakie gry dydaktyczne. Wśród tych ostatnich znalazły się także gry miejskie. Wiadomym jest, że ta metoda powinna być nierozerwalnie związana z konkretnym miejscem, terenem, pomnikiem, budynkiem. I wydawałoby się, że w związku z tym jest nie do przeprowadzenia w innym miejscu. Tymczasem autorki jednego z prezentowanych scenariuszy umiały tak go napisać, że ich „lekcję w terenie” można przeprowadzić nawet w klasie.
Niniejsza publikacja podzielona została na sześć części. Nie jest to podział przypadkowy: tyle było kategorii w konkursie. Scenariusz lekcji lub uroczystości szkolnej można było przygotować w trzech różnych kategoriach wiekowych: grupa najmłodsza (odziały przedszkolne i klasy 1-3), szkoły podstawowe (4-7) i klasy gimnazjalne oraz szkoły ponadgimnazjalne. Najwięcej prac napłynęło od nauczycieli ze szkół podstawowych i gimnazjalnych – stąd także ich większa reprezentacja w publikacji.