28 czerwca 2018 roku w Instytucie Pamięci Narodowej gościł pochodzący z polsko-francuskiej rodziny 14-letni Jakub Vaugon, który mieszka i uczy się we Francji. Na lekcji historii Jakub stanął w obronie prawdy o polskiej historii. Zaprotestował przeciwko zawartemu we francuskim podręczniku pomocniczym dla nauczycieli w gimnazjum stwierdzeniu, że Polacy stanowili personel pomocniczy SS w obozie zagłady w Treblince, i miał z tego powodu szereg nieprzyjemności. Podręcznik zatytułowany „Histoire Geographie 3e” został opublikowany przez Wydawnictwo HATIER i obowiązywał we Francji w latach 2012–2016. Postawa Jakuba wpisuje się również w misję Instytutu, którą stanowi dbanie o dobre imię Polski i walka z dyfamacjami.
Warto nadmienić, że Jakub Vaugon jest laureatem konkursu „Być Polakiem”, realizowanego w celu kształtowania, uświadamiania i umacniania tożsamości narodowej oraz rozwoju postaw patriotycznych oraz społecznych dzieci i młodzieży, mieszkających poza granicami Polski. Organizatorami Konkursu są: Senat RP, Sejm RP, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Stowarzyszenie „Wspólnota Polska”, Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, Rada Polonii Świata, Europejska Unia Wspólnot Polonijnych, Fundacja „Świat na Tak”.
Z Jakubem spotkał się dr Mateusz Szpytma, zastępca prezesa IPN i wręczył chłopcu, który jest pasjonatem historii, materiały edukacyjne, zawierające wydane przez Instytut gry, m.in. „Miś Wojtek”, „Reglamentacja”, „Awans”, „303”, „Znaj Znak” oraz najnowsze publikacje IPN.
Jakub Vaugon czasie wizyty w escape room na Przystanku Historia, czyli w pokoju zagadek, za pomocą 60-minutowej gry zespołowej pogłębił wiedzę na temat Żołnierzy Niezłomnych. Ponadto zwiedził Archiwum IPN, czyli „serce Instytutu”. Poznał również funkcje wideokomparatora oraz dowiedział się, jak przebiega proces konserwacji materiałów archiwalnych.