Nawigacja

Aktualności

Instytut Pamięci Narodowej na największym w Europie hackatonie HackYeah 2022 w Krakowie

W tegorocznej edycji hackatonu HackYeah 2022 po raz drugi biorą udział przedstawiciele Instytutu Pamięci Narodowej, który jest partnerem tego największego w Europie spotkania programistów.

Instytut Pamięci Narodowej na największym w Europie hackatonie HackYeah 2022 w Krakowie –19–20 listopada 2022. Fot. IPN
Instytut Pamięci Narodowej na największym w Europie hackatonie HackYeah 2022 w Krakowie –19–20 listopada 2022. Fot. IPN
Instytut Pamięci Narodowej na największym w Europie hackatonie HackYeah 2022 w Krakowie. Na zdj. Adrianna Paradowska, zastępca dyrektora Biura Nowych Technologii IPN –19–20 listopada 2022. Fot. IPN
Instytut Pamięci Narodowej na największym w Europie hackatonie HackYeah 2022 w Krakowie. Na zdj. od lewej: Rafał Leśkiewicz, rzecznik prasowy IPN, Dominik Składanowski, Biuro Informatyki IPN, Adrianna Paradowska, zastępca dyrektora Biura Nowych Technologii IPN, Sebastian Górkiewicz, dyrektor Biura Informatyki IPN –19–20 listopada 2022. Fot. IPN

IPN przygotował specjalne zadanie dla programistów polegające na stworzeniu generatora quizów, bazującego na publikowanych w serwisach internetowych Instytutu artykułach historycznych. Rozwiązanie jest skierowane do nauczycieli historii, historii i teraźniejszości oraz wiedzy o społeczeństwie. Pula nagród dla zwycięzców konkursu wynosi 30 tys. zł.

W trakcie dwudniowego wydarzenia odbywającego się w dniach 19-20 listopada w Tauron Arena w Krakowie przygotowano dla uczestników hackatonu 4 stanowiska VR z „Grą Szyfrów”, pierwszym projektem gamingowym Biura Nowych Technologii IPN. To gra opowiadająca o zmaganiach polskich kryptologów podczas wojny polsko – bolszewickiej. Wcześniej gra była prezentowana na targach gamingowych Pax East i Pax West w Bostonie oraz Seattle. Od niedawna jest wpisana na listę materiałów dydaktycznych rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.

Magdalena Hajduk – dyrektor Biura Nowych Technologii IPN – zwróciła uwagę na kreatywny charakter zadania:

IPN publikuje w prowadzonych przez siebie serwisach internetowych bardzo wartościowe treści historyczne, będące istotnym uzupełnieniem wiedzy z zakresu historii Polski i świata w XX wieku. Treści te mogą stanowić podstawę aktywnej edukacji historycznej z wykorzystaniem nowych technologii. Wystarczy zaimplementować rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Dzięki temu nauczyciele uzyskają możliwość tworzenia innowacyjnych quizów historycznych, pomagających w przyswojeniu wiedzy historycznej.

Jak dodała:

Widać potencjał połączenia nowych technologii i szkolnego procesu edukacyjnego w opublikowanym przez Biuro Nowych Technologii raporcie o immersyjnych ścieżkach edukacji historycznej. Kluczowy jest dialog z młodzieżą i reaktywność.

Jak podkreśliła Adrianna Paradowska – zastępca dyrektora Biura Nowych Technologii IPN – nowe technologie informatyczne dają wprost nieograniczone możliwości wspierania procesu dydaktycznego, w formie, która jest atrakcyjna dla młodych odbiorców. Dzięki temu uczniowie chętniej będą sięgali po opracowania historyczne prezentowane online i szybciej je przyswoją.

Jurorami w konkursie byli przedstawiciele IPN: Biura Nowych Technologii, Biura Informatyki i Biura Rzecznika Prasowego.

Zwycięzcami zadania przygotowanego przez Biuro Nowych Technologii IPN została drużyna Team localhost 2022, która przygotowała Internetowy Pomocnik Nauczyciela, generator quizów dla nauczycieli i uczniów. Zwycięska drużyna odebrała czek na kwotę 20 tys. zł.

Drugie miejsce zajął zespół Alergeek ventures otrzymując nagrodę w wysokości 10 tys. zł. Jury przyznało także wyróżnienie dla młodego zespołu uczniów z technikum informatycznego ze Szczecina występującego pod nazwą Towarzystwo Filamentów.

Zwycięskie rozwiązanie zostanie wdrożone i będzie dostępne nieodpłatnie, online dla nauczycieli na stronie internetowej Instytutu Pamięci Narodowej.

do góry