Nawigacja

Видання IPN укр

Aktualności

Konferencja dla nauczycieli „Historia i teraźniejszość”

Minister edukacji i nauki prof. Przemysław Czarnek i Dariusz Piontkowski, sekretarz stanu w MEiN. Konferencja dla nauczycieli „Historia i teraźniejszość” – Warszawa, 14 czerwca 2022. Fot. Mikołaj Bujak (IPN)
Prezes Instytutu Pamięci Narodowej dr Karol Nawrocki. Konferencja dla nauczycieli „Historia i teraźniejszość” – Warszawa, 14 czerwca 2022. Fot. Mikołaj Bujak (IPN)
Konferencja dla nauczycieli „Historia i teraźniejszość” – Warszawa, 14 czerwca 2022. Fot. Mikołaj Bujak (IPN)
Dr hab. Filip Musiał, dyrektor Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL. Konferencja dla nauczycieli „Historia i teraźniejszość” – Warszawa, 14 czerwca 2022. Fot. Mikołaj Bujak (IPN)
Minister edukacji i nauki prof. Przemysław Czarnek. Konferencja dla nauczycieli „Historia i teraźniejszość” – Warszawa, 14 czerwca 2022. Fot. Mikołaj Bujak (IPN)
Konferencja dla nauczycieli „Historia i teraźniejszość” – Warszawa, 14 czerwca 2022. Fot. Mikołaj Bujak (IPN)
Konferencja dla nauczycieli „Historia i teraźniejszość” – Warszawa, 14 czerwca 2022. Fot. Mikołaj Bujak (IPN)
Konferencja dla nauczycieli „Historia i teraźniejszość” – Warszawa, 14 czerwca 2022. Fot. Mikołaj Bujak (IPN)
Prezes Instytutu Pamięci Narodowej dr Karol Nawrocki. Konferencja dla nauczycieli „Historia i teraźniejszość” – Warszawa, 14 czerwca 2022. Fot. Mikołaj Bujak (IPN)
Konferencja dla nauczycieli „Historia i teraźniejszość” – Warszawa, 14 czerwca 2022. Fot. Mikołaj Bujak (IPN)
Konferencja dla nauczycieli „Historia i teraźniejszość” – Warszawa, 14 czerwca 2022. Fot. Mikołaj Bujak (IPN)
Konferencja dla nauczycieli „Historia i teraźniejszość” – Warszawa, 14 czerwca 2022. Fot. Mikołaj Bujak (IPN)

14 czerwca 2022 r. w Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL przy ul. Rakowieckiej w Warszawie odbyła się konferencja dla nauczycieli historii oraz wiedzy o społeczeństwie, zatytułowana „Historia i teraźniejszość”. Konferencję zorganizował Ośrodek Rozwoju Edukacji w związku z wprowadzeniem w roku szkolnym 2022/2023 przedmiotu historia i teraźniejszość. W spotkaniu z nauczycielami wzięli udział m.in. minister edukacji i nauki prof. Przemysław Czarnek, który objął patronat nad wydarzeniem, oraz prezes Instytutu Pamięci Narodowej dr Karol Nawrocki

Obrady poprzedziło złożenie kwiatów pod tablicami pamiątkowymi przy ścianie straceń dawnego więzienia mokotowskiego, w którym obecnie znajduje się muzeum. Złożono też kwiaty pod tablicą upamiętniającą przywódcę Solidarności Walczącej – Kornela Morawieckiego.

Podczas wystąpienia na konferencji prof. Przemysław Czarnek wskazał istotę nauczania historii Polski oraz nawiązał do podręcznika do przedmiotu historia i teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego. 

Historię drugiej połowy XX w. i początku XXI w. poznawali tylko ci, którzy na maturę wybierali przedmiot historia bądź wiedza o społeczeństwie. Ale to jest mniejszość. Całe pokolenia Polaków nie są świadome swojej najnowszej historii. I są podatne na wszelką manipulację – mówił prof. Przemysław Czarnek. – Ten podręcznik jest autorstwa wybitnego historyka, człowieka który napisał niejeden podręcznik – podjął się tego zadania pan prof. Wojciech Roszkowski i bardzo za to mu dziękujemy. Jest to znakomity podręcznik, z którego będą się uczyć najnowszej historii nowe, młode pokolenia Polaków – zapowiedział minister edukacji i nauki.

Prezes IPN dr Karol Nawrocki podkreślił znaczenie znajomości własnej historii. – Jeśli nie myślimy o przeszłości i nie pielęgnujemy jej, to kim właściwie jesteśmy? Bez odwoływania się do niej, bez pamięci, bez dziedzictwa kulturowego, tracimy to, co Maurycy Mochnacki nazwał w swoich dziełach „jestestwem”. (...) Historia jest nie tylko nauczycielką życia, zapisem przeszłości, ale obok dziedzictwa kulturowego i języka – który jednoczy narodową wspólnotę – to jeden z fundamentów naszego narodowego trwania – powiedział. 

Przypomniał, że w całym XX wieku Polacy mogli decydować sami o sobie zaledwie przez nieco ponad 30 lat. – Blisko 50 lat byliśmy wprost kolonią Związku Sowieckiego. Procesy transformacyjne po 1989 r. przeszły długą i wyboistą drogę. Elity opozycji antykomunistycznej, ale też, niestety, elity komunistyczne miały głęboki wpływ na kształtowanie naszej świadomości – tłumaczył.

Podziękował następnie za wprowadzenie do nauczania szkolnego nowego przedmiotu historia i teraźniejszość, argumentując, że: „bez najnowszej historii, bez interpretacji najnowszej historii, bez jej zrozumienia, nie jesteśmy w stanie zrozumieć dzisiejszej Polski i dzisiejszego świata. Co gorsza, nie jesteśmy w stanie podejmować świadomych, demokratycznych decyzji. Dlatego tak ważne jest wzmocnienie oferty nauczania najnowszej historii po 1945 r.”

W wejściu przedmiotu historia i teraźniejszość do podstawy programowej widzę jeden z etapów przekazywania młodzieży owoców pracy dydaktycznej i naukowej, opartej o rzetelność i prawdę historyczną – pozbawioną sowieckiej propagandy, transformacyjnej dwuznaczności czy nieuzasadnionego wstydu za rzeczy, których Polacy nie zrobili, a które chciano nam przez długi czas wmówić. (...) Za sprawą przedmiotu „HiT” w szkołach – po prostu – będzie można przyjrzeć się historii przez oczy wolnych ludzi w wolnym kraju – mówił prezes IPN, zaznaczając, że w nauczaniu może być bezpośrednio wykorzystany rozległy i różnorodny dorobek Instytutu Pamięci Narodowej.

Wszystkie te elementy: przekaz oparty na prawdzie, wykorzystanie potencjału badawczego wolnej Polski, w tym potencjału IPN, oraz dbałość o jakość przekazu – z wykorzystaniem muzeów, miejsc pamięci czy nowych technologii – znajdują się w założeniach programu przedmiotu „HiT” – podsumował dr Nawrocki. 

Zwracając się do przybyłych na konferencję nauczycieli, powiedział: – Przeszłość żyje i może zostać przekazania kolejnym pokoleniom Polaków dzięki Wam – dzięki nauczycielom i kuratorom oświaty. Dostają Państwo do ręki narzędzie, które będzie miało wpływ na teraźniejszość. Narzędzie, które w oparciu o przeszłość zbuduje lepszą przyszłość.

Twórcy podstawy programowej przedmiotu historia i teraźniejszość − prof. Mieczysław Ryba (KUL, członek Kolegium IPN) oraz dr Robert Derewenda (dyrektor Oddziału IPN w Lublinie) − scharakteryzowali koncepcję oraz metodykę nauczania nowego przedmiotu. Prof. Wojciech Roszkowski (Instytu Studiów Politycznych PAN), autor podręcznika dla klas pierwszych liceów i techników, przedstawił temat „Narracja, czyli sposób połączenia historii z teraźniejszością”.

 

do góry