Nawigacja

Aktualności

„Gra szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022

– Fundamentalną misją IPN jest pielęgnowanie pamięci o wieku XX, o polskich ofiarach i bohaterach, ale też o dwóch zbrodniczych systemach totalitarnych. Z takich potrzeb powstało Biuro Nowych Technologii, żeby ustawową misję realizować w zupełnie nowej odsłonie, aby przygotowywać gry i rozwiązania technologiczne, które będą komunikatywne z młodym pokoleniem – powiedział prezes IPN dr Karol Nawrocki podczas konferencji prasowej promującej fabularną grę komputerową „Gra szyfrów”.

„Gra szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022. Fot. Sławek Kasper (IPN)
Dr Karol Nawrocki, prezes IPN, podczas konferencji prasowej promującej „Grę szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022. Fot. Sławek Kasper (IPN)
Dr hab. Karol Polejowski, wiceprezes IPN podczas konferencji prasowej promującej „Grę szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022. Fot. Sławek Kasper (IPN)
„Gra szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022. Fot. Sławek Kasper (IPN)
„Gra szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022. Fot. Sławek Kasper (IPN)
„Gra szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022. Fot. Sławek Kasper (IPN)
„Gra szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022. Fot. Sławek Kasper (IPN)
„Gra szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022. Fot. Sławek Kasper (IPN)
Magdalena Hajduk, dyrektor Biura Nowych Technologii podczas konferencji prasowej promującej „Grę szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022. Fot. Sławek Kasper (IPN)
„Gra szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022. Fot. Sławek Kasper (IPN)
„Gra szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022. Fot. Sławek Kasper (IPN)
Dr Karol Nawrocki, prezes IPN oraz Magdalena Hajduk, dyrektor Biura Nowych Technologii podczas konferencji prasowej promującej „Grę szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022
„Gra szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022
„Gra szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022
„Gra szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022
„Gra szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022
„Gra szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022
„Gra szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022
Dr Karol Nawrocki, prezes IPN podczas konferencji prasowej promującej „Grę szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022
„Gra szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022
„Gra szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022
„Gra szyfrów” – najnowszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – Warszawa, 1 kwietnia 2022

1 kwietnia 2022 r. w Reducie Banku Polskiego w Warszawie (ul. Bielańska 10) odbyła się konferencja prasowa, podczas której została zaprezentowana fabularna gra komputerowa Biura Nowych Technologii IPN. W konferencji wzięli udział prezes IPN dr Karol Nawrocki oraz Magdalena Hajduk, dyrektor Biura Nowych Technologii.

 – Chciałbym, żeby IPN stał się w krótkim czasie Instytutem Przyszłości Narodowej, który w oparciu o wiedzę historyczną będzie kształtował kolejne pokolenia Polaków w miłości do Polski i w uszanowaniu do naszego dziedzictwa historycznego i kulturowego – podkreślił prezes IPN.

 – „Gra szyfrów” pozwala wcielić się młodym ludziom w bohaterów polskiej kryptologii. To jest niesamowity moment, żeby w tej wirtualnej rzeczywistości odkryć pasję i miłość do swojego kraju. Chcemy pokazać, w jaki sposób można tę technologię wykorzystać, aby pogłębiać wiedzę i obserwować swoje pasje z różnych perspektyw. W ciągu ostatnich dwóch dni realizujemy pogłębione badania z młodzieżą licealną, żeby dowiedzieć się, w jaki psosób mamy ukierunkować swoje dalsze plany, jest to dla nas bardzo ważne, aby wykorzystywać minimalizm cyfrowy, ale przekierować atencję młodych ludzi właśnie w tym kierunku edukacyjnym – powiedziała Magdalena Hajduk, dyrektor Biura Nowych Technologii IPN.

„Gra szyfrów” to projekt gamingowy przygotowany jako gra FPP (first person perspective), składająca się z trzech misji. Opisują one przebieg wojny polsko-bolszewickiej oraz wpływ polskiej kryptologii na jej zwycięski finał. Każdy z nas może złamać bolszewickie szyfry i zniszczyć sowiecki pociąg pancerny. Dziesiątki młodych osób wciela się w autentyczne postacie żołnierzy wojny polsko-bolszewickiej z 1920 roku, uruchamia skomplikowane urządzenia komunikacyjne sprzed 100 lat i ratuje Europę przed komunistycznym zniewoleniem. 

Rozwiązania zastosowane w grze powstały na bazie materiałów źródłowych lub zostały dokładnie odwzorowane z historycznych eksponatów. Misje graczy to udokumentowane wydarzenia historyczne, a każdy z bohaterów ma inne, kluczowe dla wyników bitwy zadanie. Ta pierwszoosobowa gra 3d z elementami skradania oraz rozbudowanymi zagadkami wprowadza gracza w świat wojny, która zdefiniowała Europę. Jej fabuła rozpoczyna się pod koniec 1920 roku, kiedy to toczy się walka o Korosteń – kluczowy węzeł kolejowy oraz bazę techniczno-zaopatrzeniową.

Gra udostępniona zostanie bezpłatnie na platformie Steam. Można ją będzie również pobrać z AppStore oraz Sklepu Play. Działać będzie na goglach VR, PC z systemem Windows oraz urządzeniach mobilnych obsługiwanych przez iOS i Android.

Prezentacja gry dedykowana jest różnym grupom odbiorców. Chodzi o poznanie ich opinii na temat projektu, zebranie informacji potrzebnych do badań dotyczących edukacji realizowanych na rzecz Biura. W czasie prapremiery użytkownicy zapoznali się z grą poprzez rozgrywkę realizowaną na urządzeniach PC oraz w dwóch strefach VR. Dodatkowo podczas jednej z części siedmioosobowa orkiestra Opery Bałtyckiej wykonała utwory z gry oraz kilka innych z dwudziestolecia międzywojennego.

Więcej informacji na stronie Biura Nowych Technologii IPN.

 

do góry