Nawigacja

Historia z IPN

Waldemar Grabowski: Londyńskie Ministerstwo Przemysłu, Handlu i Żeglugi RP w dokumentach MBP

Po wrześniu 1939 r. ogromną rolę w podtrzymywaniu ciągłości państwowej Polski i organizacji jej wysiłku zbrojnego odegrały konstytucyjne władze RP na wychodźstwie. W latach II wojny światowej liczba pracowników rządu emigracyjnego wzrosła ze 160 pracowników etatowych w 1940 r. do 1052 osób w 1945 r.

Sporządzone przez policję polityczną PRL schematy organizacyjne: Ministerstwa Skarbu, Przemysłu i Handlu Rządu RP na Wychodźstwie (przed podziałem tego ministerstwa) (Z zasobu IPN)

Tymczasem pomimo upływu tak wielu lat od zakończenia wojny nasza wiedza na temat rządu Rzeczypospolitej funkcjonującego w Londynie jest wciąż bardzo mała. Wydaje się celowe podjęcia odpowiednich badań archiwalnych, które pozwoliłyby wypełnić tę wyraźną lukę.

Odnośnie do funkcjonowania Ministerstwa Przemysłu w Londynie dysponujemy praktycznie informacjami zamieszczonymi w trzystronicowym fragmencie książki Magdaleny Hułas. Pewne uzupełnienia przynoszą wspomnienia ministra Jana Kwapińskiego. Pewne przydatne informacje znajdują się w kilku innych publikacjach.

Poszukując wiadomości na temat obsady personalnej oraz działalności Ministerstwa warto sięgnąć po dokumenty znajdujące się w Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej. Wśród licznych materiałów dotyczących różnych struktur konspiracji polskiej z okresu II wojny światowej znajdują się tu także efekty rozpracowań prowadzonych przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego obejmujących rząd RP w Londynie.

Sprawa obiektowa w MBP

Interesujące informacje zgromadzono odnośnie do Ministerstwa Przemysłu, Handlu i Żeglugi, a zwłaszcza jego Wydziału Przemysłowego. Sprawę obiektową w tej sprawie prowadził w latach 1954–1956 Departament IV MBP. Celem tego rozpracowania było:

– pełne rozszyfrowanie struktury organizacyjnej, obsady personalnej i zakresu działania;

– ustalenie powiązań personalnych Wydziału z Delegaturą Rządu na Kraj w tzw. okresie przejściowym i bezpośrednio po wyzwoleniu;

– wyjaśnienie czy, a jeśli tak to jaka komórka na emigracji przejęła zadania Wydziału po jego oficjalnym rozwiązaniu;

– poddania operacyjnej kontroli wszystkich ustalonych na terenie kraju byłych pracowników Wydziału pod kątem ustalenia ich ewentualnych powiązań z zagranicą.

Londyński resort przemysłu

W ramach rządu RP w Londynie zagadnieniami przemysłu początkowo zajmowało się Ministerstwo Skarbu. Dopiero w czerwcu 1942 r. zostało utworzone osobne Ministerstwo Przemysłu, Handlu i Żeglugi. Jego pracami kierował Jan Kwapiński z PPS, jego zastępcą był Józef Kożuchowski. W dotychczasowych badaniach udało się ustalić listę 24 osób, które w różnych okresach pracowały w Ministerstwie.

W skład Ministerstwa wchodziły cztery główne działy:

– spraw morskich,

– ekonomiczny,

– przemysłowy,

– rolnictwa i aprowizacji.

Interesujący nas najbardziej Dział/Wydział Przemysłu podzielony był na referaty:

– przemysłu i rzemiosła,

– przejęcia i uruchomienia przedsiębiorstw,

– górnictwa,

– odbudowy osiedli,

– gospodarki energetycznej i komunikacji

– mobilizacji i szkolnictwa sił technicznych.

W kolejnych latach zakres działalności ulegał rozszerzeniu. Między innymi przejęto sprawy związane z pocztą. W 1944 r. liczba działów wzrosła do dziewięciu i były to działy:

– Ogólny,

– Przemysłowy,

– Ekonomiczno-Handlowy,

– Spraw Morskich,

– Rolnictwa i Reform Rolnych,

– Aprowizacji, Komunikacji i Łączności,

– Budownictwa i Robót Publicznych,

– Polityki Gospodarczej i Planowania.

W wyniku rozpracowania MBP ustaliło listę 25 inżynierów zatrudnionych w Ministerstwie w latach 1942-1945, a także 25 inżynierów wykonujących prace zlecone. Ponadto sporządzono listę inżynierów zatrudnionych we wszystkich ministerstwach rządu RP w Londynie, umieszczono w niej 193 osoby.

Bardzo interesujące są informacje na temat planowania przyszłości gospodarczej w wyzwolonej Polsce. Prace te rozpoczęto w maju 1941 r. Następnie w 1942 r., już po powstaniu Ministerstwa Przemysłu, Handlu i Żeglugi utworzono „Komisję dla Opracowania Planu Gospodarczego”. W pracach Komisji brali udział inżynierowie: Bolesław Gawin, Roman Mglej, Zygmunt Ramza, Władysław Przestępski, Marian Batkowski, Józef Zacharzewski.

Czytaj więcej na portalu przystanekhistoria.pl

 

do góry