Nawigacja

Aktualności

Seminarium popularnonaukowe „Z kamerą po PRL-u. Polskie kino powojenne: twórcy i filmy” – „Kino według Stanisława Jędryki” – Warszawa, 14 listopada 2011

Nowa edycja wykładów „Z kamerą po PRL-u”, przedstawiających wybitnych polskich reżyserów filmowych i ich osiągnięcia artystyczne na tle ówczesnej rzeczywistości politycznej, społecznej i kulturowej. Spróbujemy opowiedzieć o bardzo różnych zjawiskach charakterystycznych dla powojennego kina polskiego; zarówno tych, które wprost wynikały z polityki kulturalnej tamtego okresu, jak i tych niezależnych artystycznie. Oprócz arcydzieł polskiego kina pokazane zostaną także fragmenty filmów o jednoznacznie propagandowym zabarwieniu. Seminarium adresowane jest do nauczycieli historii, języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, studentów kierunków humanistycznych oraz uczniów wybierających tematy związane z filmem i historią najnowszą do ustnej prezentacji maturalnej z języka polskiego. Proponujemy sześć spotkań w cyklu miesięcznym (październik 2011 – marzec 2012).

Udział w seminarium – jako forma doskonalenia zawodowego – zostanie potwierdzony pisemne.

Organizator:
Oddziałowe Biuro Edukacji Publicznej IPN w Warszawie

Miejsce:
Centrum Edukacyjne IPN „Przystanek Historia” im. Janusza Kurtyki przy ul. Marszałkowskiej 21/25 .

14 listopada 2011 (poniedziałek) w godz. 17.00–18.30
Temat:
Kino według Stanisława Jędryki

Stanisław Jędryka ma na swoim koncie filmy psychologiczne i polityczne, jednak specjalizował się w twórczości przeznaczonej dla młodego widza. Jako pierwszy, już w połowie lat 60., przeniósł na ekran przygody Pana Samochodzika, bohatera popularnego cyklu książek Zbigniewa Nienackiego. Bardzo ważna dla Jędryki okazała się współpraca z Adamem Bahdajem, jednym z najbardziej znanych wówczas autorów książek dla młodzieży. Bahdaj napisał scenariusze na podstawie własnych powieści, a Jędryka w ciągu pięciu lat, między 1969 a 1973 r., wyreżyserował seriale telewizyjne: „Do przerwy 0:1” (kinowa wersja „Paragon gola”), „Wakacje z duchami”, „Podróż za jeden uśmiech”, „Stawiam na Tolka Banana”, które stały się prawdziwymi przebojami, do dziś chętnie oglądanymi. Nienachalny dydaktyzm wpisany był w atmosferę wspaniałej przygody. W jego filmach nie ma poczucia wyższości dorosłego, jest natomiast zrozumienie. Zapewne również dlatego młodzież przyjęła je tak dobrze. Do dziecięcych i młodzieżowych bohaterów oraz ich problemów wracał wielokrotnie, także w filmach skierowanych do dorosłego widza. Pojawiają się oni również w utworach rozgrywających się w czasie II wojny światowej. To był drugi z tematów, który powtarzał się w jego twórczości.

Pokazane zostały fragmenty następujących filmów: Dom bez okien (1962), Wyspa złoczyńców (1965), Powrót na ziemię (1966), Paragon gola (1969), Stawiam na Tolka Banana (1973), Koniec wakacji (1974), Zielone lata (1979), Amnestia (1981), Do góry nogami (1982), Umarłem, aby żyć (1984).

Wykład: prof. dr hab. Piotr Zwierzchowski, historyk filmu, autor m.in.: Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu, Warszawa 2000; Pęknięty monolit. Konteksty polskiego kina socrealistycznego, Bydgoszcz 2005; Piękny sen pedagoga. Literackie i filmowe portrety świata edukacji, Kraków 2005; Spektakl i ideologia. Szkice o filmowych wyobrażeniach śmierci heroicznej, Kraków 2006; Kino polskie po roku 1989, Bydgoszcz 2007.

Tematy kolejnych spotkań:

Tadeusz Chmielewski (12 grudnia 2011)
Janusz Morgenstern (20 lutego 2012)
Stanisław Bareja (19 marca 2012)
Kazimierz Kutz (16 kwietnia 2012)

Wykład:
prof. dr hab. Piotr Zwierzchowski

Koordynator projektu:
Sławomir Stępień, tel. (22) 860-70-50, slawomir.stepien@ipn.gov.pl

O dokładnych terminach spotkań będziemy informować na stronie www.ipn.gov.pl pod hasłem „zapowiedzi” oraz drogą mailową.

UWAGA!
Prosimy o potwierdzenie udziału.

ZAJĘCIA SĄ BEZPŁATNE!!!
 

do góry