Nawigacja

Видання IPN укр

Kongres Pamięci Narodowej

Poznaliśmy zwycięzców hackathonu Histhack

Podczas drugiego dnia Kongresu Pamięci Narodowej w Warszawie odbył się finał pierwszego hackathonu Instytutu Pamięci Narodowej. Nagrodę zwycięskiej drużynie z Zespołu Szkół Technicznych im. T. Kościuszki w Leżajsku wręczył prezes Instytutu Pamięci Narodowej dr Karol Nawrocki.

Finał hackathonu Histhack podczas Kongresu Pamięci Narodowej – Warszawa 14 kwietnia 2023. Fot. Mikołaj Bujak (IPN)
Finał hackathonu Histhack podczas Kongresu Pamięci Narodowej – Warszawa 14 kwietnia 2023. Fot. Mikołaj Bujak (IPN)
Finał hackathonu Histhack podczas Kongresu Pamięci Narodowej – Warszawa 14 kwietnia 2023. Fot. Mikołaj Bujak (IPN)
Finał hackathonu Histhack podczas Kongresu Pamięci Narodowej – Warszawa 14 kwietnia 2023. Fot. Mikołaj Bujak (IPN)
Magdalena Hajduk, dyrektor Biura Nowych Technologii IPN, podczas finału hackathonu Histhack – Kongresu Pamięci Narodowej, Warszawa 14 kwietnia 2023. Fot. IPN
Finał hackathonu Histhack podczas Kongresu Pamięci Narodowej – Warszawa 14 kwietnia 2023. Fot. Mikołaj Bujak (IPN)

– Niespełna dwa lata temu powołaliśmy Biuro Nowych Technologii. Wydawało się właściwie niemożliwe połączenie dwóch żywiołów: przeszłości i przyszłości, historii i wirtualnej rzeczywistości. Dzisiaj już wiemy, że Biuro Nowych Technologii było potrzebne, choćby po to, by dochodziło do takich spotkań jak Histhack. Dzisiaj Instytut Pamięci Narodowej po raz pierwszy zorganizował hackathon, który odwołuje się do wiedzy historycznej – powiedział Prezes Instytutu Pamięci Narodowej dr Karol Nawrocki podczas wręczenia nagród uczestnikom.

W dniach 13-14 kwietnia 2023 r., w ramach Kongresu Pamięci Narodowej, odbył się finał zmagań programistycznych uczniów szkół średnich, wyłonionych podczas regionalnych eliminacji z całej Polski.

Pod hasłem „Zakoduj historię przyszłości” szesnaście drużyn dzielnie walczyło i zaprezentowało swoje programistyczne umiejętności hackathonie Histhack. Był to pierwszy maraton programowania, który zorganizował Instytut Pamięci Narodowej.

 

 

14 kwietnia 2023 o godz. 18.00 poznaliśmy zwycięzców:

  • I miejsce – Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza w Kościuszki w Leżajsku za holistyczne podejście do rozwiązania, stworzenie grywalnej wersji produktu pt. „Taśmy Historii”. Więcej szczegółów już wkrótce!
  • II miejsce – Zespół Szkół Informatycznych im. Gen. Józefa Hauke-Bosaka w Kielcach za przygotowanie kreatywnego narzędzia dla nauczycieli i edukatorów, gdzie rozrywka elektroniczna łączy się z edukacją.
  • III miejsce – Technikum nr 7 w Zespole Szkół im. inż. Stanisława Wysockiego w Warszawie za przedstawienie projektu wzmacniającego doświadczenia immersyjne w nauce historii.

Prezes Instytutu Pamięci Narodowej dr Karol Nawrocki, który podsumował wydarzenie i wręczył nagrody zwycięzcom, powiedział:

Przyszła pamięć narodu polskiego będzie się wykluwać w dwóch miejscach  – miejscach pamięci, martyrologii i muzeach, ale także w wirtualnej przestrzeni. Jesteście przyszłością narodu polskiego. To wasze zaangażowanie, myśl o historii i przeszłości, ale też z refleksją o przyszłości w wirtualnej przestrzeni jest gwarancją, że Polska będzie się rozwijać się w dobrym kierunku.

Celem konkursu było popularyzacja misji edukacyjnej IPN i znalezienie nowych narzędzi do opowiadania najnowszej historii Polski.

Hackathon, składający się z dwóch etapów, został skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych. Zadaniem każdej drużyny było opracowanie koncepcji scenariusza historyczno-edukacyjnej gry komputerowej osadzonej w realiach historii Polski 1917–1990. Inspiracją mógł być pierwszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – „Gra Szyfrów”, która w 2022 r. została włączona do programu nauczania jako treści rekomendowane. Przesłane, w pierwszym etapie, scenariusze były przez uczniów szczegółowo dopracowane, zawierały wiele faktów historycznych, wyróżniały się walorami edukacyjnymi i oryginalnością na przedstawienie minionych wydarzeń. W konsekwencji wybór zwycięzcy nie był łatwym zadaniem, ponieważ wszystkie prace były na bardzo wysokim poziomie. Ostatecznie spośród nich wyłoniono 16 najlepszych drużyn, po jednej z każdego województwa.

Podczas drugiego etapu młodzi programiści musieli wykazać się zarówno talentem informatycznym, jak i umiejętnością pracy w grupie. Uczestnicy nie tylko pracowali, ale mieli również okazję do wysłuchania relacji świadków historii – Anny Kołakowskiej i Stanisława Fudakowskiego, których represjonowano w stanie wojennym. Ponadto rywalizujące grupy zmierzyły się w krótkim quizie historycznym, dotyczącym najnowszej historii Polski.

do góry