30 czerwca 2022 r. o godzinie 10:00 w budynku Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych odbyła się konferencja prasowa dotycząca nowego projektu „Gry w edukacji”, zainaugurowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Instytut Pamięci Narodowej reprezentowała dyrektor Biura Nowych Technologii Magdalena Hajduk. W konferencji wzięli również udział:
- Przemysław Czarnek – Minister Edukacji i Nauki,
- Szymon Giżyński – sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
- Justyna Orłowska – pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech oraz pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej,
- Marek Czerniak – przewodniczący Rady Fundacji Indie Games Polska,
- Paweł Miechowski – dyrektor marketingu 11 Bit Studios.
W trakcie konferencji głos zabrała dyrektor Biura Nowych Technologii Magdalena Hajduk, która podkreśliła, że Biuro Nowych Technologii IPN powstało właśnie po to, by otworzyć dialog z młodym pokoleniem.
Kultura nanosekundy, potrzeby i styl życia młodych pokoleń oraz dynamiczny rozwój technologii sprawiają, że konieczne jest budowanie nowych modeli edukacyjnych łączących świat rzeczywisty i cyfrowy oraz obszar edukacji z rozrywką. Biuro Nowych Technologii w Instytucie Pamięci Narodowej ma za zadanie tworzyć właśnie takie immersyjne projekty edukacyjne w obszarze historii najnowszej Polski.
Jesteśmy dumni, że „Gra Szyfrów” będzie służyła nauczycielom i będzie bodźcowała młodych ludzi do inspirowania się bohaterami historii Polski. Chcemy być nie tylko odpowiedzią na współczesne potrzeby młodych ludzi, ale również edukatorów i pokazać, że historia jest wspaniałą nauczycielką życia, a technologie, które rozwijamy, mają nam pomóc wykorzystać jej lekcje
– mówiła dyrektor Hajduk.
Ponadto Biuro Nowych Technologii przygotowało stanowisko VR i dwa PC. Zarówno goście, jak i dziennikarze mogli spróbować swoich sił w łamaniu bolszewickich szyfrów. Rozwiązania zastosowane w grze powstały na bazie materiałów źródłowych i zostały dokładnie odwzorowane z historycznych eksponatów. Misje graczy są oparte na udokumentowanych wydarzeniach historycznych, a każdy z bohaterów ma inne, kluczowe dla wyników bitwy zadanie. Ta pierwszoosobowa gra 3D z elementami skradania oraz rozbudowanymi zagadkami wprowadza gracza w świat wojny polsko-bolszewickiej, która wpłynęła na losy Europy. Fabuła rozpoczyna się jesienią 1920 r., kiedy to toczy się walka o Korosteń – kluczowy węzeł kolejowy oraz bazę techniczno-zaopatrzeniową. Ten mało znany epizod z czasów wojny polsko-bolszewickiej ujrzał światło dzienne za sprawą najnowszego projektu gamingowego IPN.
Gry komputerowe stały się czołowym medium XXI w., nie tylko zapewniającym globalną rozrywkę odbiorcom, ale przede wszystkim będącym źródłem informacji o świecie, w tym o historii i kulturze narodowej, co czyni z nich nieocenione narzędzie pozwalające kształcić nowe pokolenia. W połączeniu z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi gry w atrakcyjny sposób mogą przekazywać wiedzę i rozwijać umiejętności miękkie u dzieci i młodzieży. Ponadto zapomniane historie, tak jak ta przedstawiona w „Grze Szyfrów”, mogą ponownie ujrzeć światło dzienne i zostać opowiedziane w ciekawy sposób.
***
Gra została udostępniona bezpłatnie na platformie Steam. Można ją również pobrać z AppStore oraz Sklepu Play. Działa na goglach VR, PC z systemem Windows oraz urządzeniach mobilnych obsługiwanych przez iOS i Android. Do tej pory „Grę Szyfrów” pobrało już 52 000 tys. graczy, a liczba nowych użytkowników systematycznie rośnie.