Instytut Pamięci Narodowej

https://ipn.gov.pl/pl/o-ipn/tekst-etr/142472,Czym-zajmuje-sie-IPN.html
01.04.2026, 13:04

Czym zajmuje się IPN?

21.04.2021

Informacje o Instytucie Pamięci Narodowej

Pełna nazwa urzędu to Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Żeby było nam łatwiej, będziemy używać skrótu IPN.

Centrala IPN mieści się przy ulicy Janusza Kurtyki 1 w Warszawie, w dzielnicy Mokotów. Budynek łatwo poznać po biało-czerwonej fladze.

 

Siedziba Centrali IPN w Warszawie przy ul. Janusza Kurtyki. Fot. Sławek Kasper (IPN)

Centrala jest główną siedzibą IPN. Pracuje w niej prezes (szef), jego zastępcy, dyrektorzy różnych biur i inni pracownicy.

6 sierpnia 2025 roku dr Karol Nawrocki został zaprzysiężony na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Od 23 lipca 2021 roku pełnił funkcję prezesa Instytutu Pamięci Narodowej.

 

Prezes Instytutu Pamięci Narodowej dr Karol Nawrocki. Fot. Mikołaj Bujak (IPN)

Informacje o Oddziałach i Delegaturach IPN

Oddziały to części IPN, zarządzane przez dyrektora. Znajdziesz je w największych miastach w Polsce. Możesz załatwić w nich sprawy dotyczące wybranej części Polski, np.: Pomorza lub Śląska. Oddziały IPN znajdziesz w miastach:

  • Białystok
  • Gdańsk
  • Katowice
  • Kraków
  • Lublin
  • Łódź
  • Poznań
  • Rzeszów
  • Szczecin
  • Warszawa
  • Wrocław

Delegatury to jeszcze mniejsze części IPN. Szefem Delegatury jest naczelnik. Znajdziesz je w miastach:

  • Bydgoszcz
  • Gorzów Wielkopolski
  • Kielce
  • Koszalin
  • Olsztyn
  • Opole
  • Radom

Adresy Oddziałów i Delegatur znajdziesz w Internecie na stronie głównej IPN, w zakładce Kontakt. Gdy klikniesz TUTAJ otworzy się strona z adresami.

Czym zajmuje się IPN?

IPN to urząd zajmujący się historią Polski i Polaków w XX wieku. Zajmujemy się zwłaszcza II wojną światową i latami Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (PRL). Po II wojnie światowej Polska nie była całkowicie wolna. To właśnie te czasy te nazywamy „okresem PRL”.

W IPN:

  • zbieramy i przechowujemy dokumenty, które powstały od 22 lipca 1944 roku do 31 lipca 1990 roku. Dbamy o to, żeby były w dobrym stanie i żeby inni ludzie mogli z nich korzystać;
  • prowadzimy śledztwa, żeby ukarać ludzi, którzy zabijali lub torturowali innych w czasie II wojny światowej i w czasie PRL. Ścigamy szczególnie tych, którzy robili krzywdę Polakom i mieszkańcom Polski;
  • prowadzimy badania naukowe na temat historii Polski w XX wieku: piszemy książki i artykuły, rozmawiamy o ciekawych problemach, szukamy odpowiedzi na różne pytania, spotykamy się na konferencjach;
  • uczymy innych historii. Tworzymy wystawy, filmy, programy radiowe i telewizyjne, gry planszowe. Organizujemy spotkania z naukowcami i autorami książek. Wiele z tych rzeczy jest dostępnych w Internecie na naszej stronie głównej, na kanałach IPNtv i Przystanek Historia, na portalu Przystanek Historia i na Facebooku;
  • szukamy nieznanych miejsc, w których pochowano Polaków zabitych w czasie II wojny światowej i zaraz po wojnie. Chcemy je znaleźć, dowiedzieć się kto został w nich pochowany (zidentyfikować) i przenieść na cmentarz;
  • chcemy, żeby wszyscy ludzie pamiętali o bohaterach, którzy ratowali innych w czasie II wojny światowej i walczyli o wolność Polski. W ważnych dla nich miejscach stawiamy pomniki, wieszamy tablice pamiątkowe i organizujemy uroczystości;
  • sprawdzamy oświadczenia lustracyjne. To dokumenty, które muszą wypełnić najważniejsze osoby w państwie. W IPN sprawdzamy, czy napisali prawdę. Takie sprawdzanie nazywamy lustracją.

Co znajdziesz na stronie głównej IPN?

  • Aktualności – czyli wiadomości o najnowszych działaniach IPN: o uroczystościach, ogłoszonych konkursach, pogrzebach zasłużonych osób. Są to zapowiedzi i relacje z wydarzeń.
  • Historia z IPN ­– tu znajdziesz artykuły historyczne i inne materiały (zdjęcia, nagrania, grafiki). Wiele materiałów można pobrać ze strony.
  • Publikacje – tu znajdziesz informacje o książkach, komiksach i grach, które wydajemy w IPN
  • Komunikaty – tu znajdziesz informacje związane z lustracją i śledztwami. W tym miejscu znajdziesz też odpowiedzi IPN na artykuły, książki i wypowiedzi ludzi, którzy obrażają ofiary II wojny światowej i czasów PRL

Jakie sprawy załatwisz w IPN?

Działacz opozycji antykomunistycznej to osoba, która w czasach PRL sprzeciwiała się władzy, np.: brała udział w strajkach, rozdawała ulotki.

Osoba represjonowana z powodów politycznych to taka, która została ukarana przez władze PRL za walką o wolność.

Wniosek znajdziesz TUTAJ [https://opozycja.ipn.gov.pl/op/do-pobrania/63,Wnioski-do-pobrania.html]

  • Możesz złożyć wniosek o nadanie Krzyża Wolności i Solidarności. Więcej informacji znajdziesz TUTAJ [https://ipn.gov.pl/kwi/strona-glowna/6,Strona-Glowna.html]
  • Jeśli organizujesz wydarzenie dotyczące historii II wojny światowej lub czasów PRL, możesz poprosić o pomoc w przygotowaniach lub o objęcie go opieką (patronatem).

Jak się z nami skontaktować?

  1. Możesz napisać list i wysłać pocztą na adres:

Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu

ul. Janusza Kurtyki 1

02-676 Warszawa

 

  1. Możesz wysłać e-mail na adres: sekretariat.ipn@ipn.gov.pl Żeby to zrobić, musisz mieć swoją skrzynkę mailową i dostęp do Internetu.
  2. Możesz skorzystać z platformy ePUAP: www.epuap.gov.pl

 ePUAP to skrót nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Żeby skorzystać z tego sposobu, musisz mieć Internet i swoje konto w ePUAP. Nasza skrzynka na platformie ePUAP to: /IPN/SkrytkaESP

  1. Możesz zadzwonić. Pracujemy od poniedziałku do piątku w godz. 8.15-16.15.  Numery do pracowników Kancelarii Ogólnej to:
  • 22 581 87 78
  • 22 581 87 77
  • 22 581 87 76

Kancelaria Ogólna to biuro, które zajmuje się rozdzielaniem poczty w środku IPN. Pracownicy Kancelarii Ogólnej pomogą Ci załatwić Twoją sprawę albo podadzą Ci numer telefonu do odpowiedniego pracownika.

  1. Możesz poszukać numeru telefonu lub e-maila do osoby, która zajmuje się Twoją sprawą. W Internecie, na stronie głównej IPN, w zakładce Kontakty znajdziesz numery telefonów do wszystkich biur IPN, do Oddziałów i do Delegatur. Gdy klikniesz TUTAJ otworzy się strona z adresami [https://ipn.gov.pl/pl/kontakt/centrala]

Ważne pytania:

  • Czy do centrali IPN mogę przyjechać samochodem?

Parking przez IPN jest chroniony. Na parking mogą wjechać tylko samochody zgłoszone przez pracowników IPN. Jeśli rozmawiałeś / rozmawiałaś z pracownikiem IPN i musisz przyjechać do IPN, wtedy poprosimy Cię o numer rejestracyjny Twojego samochodu. W umówionym dniu wjedziesz na parking i zaparkujesz przez budynkiem.

Na parkingu są wyznaczone miejsca dla osób niepełnosprawnych.

  • Czy nie ma problemu z wejściem do centrali IPN?

Budynek IPN jest chroniony. Żeby wejść do środka, musisz być umówiony z pracownikiem. W recepcji ochrona poprosi Cię o dowód osobisty, pamiętaj żeby go zabrać z domu.

  • Czy mogę poruszać się samodzielnie po budynku centrali IPN?

Nie. Każdego gościa odbiera z recepcji i odprowadza do wyjścia pracownik IPN.

  • Czy centrala IPN jest dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami?

Budynek jest częściowo dostępny. Opis wszystkich udogodnień dla niepełnosprawnych w budynkach IPN znajdziesz TUTAJ [https://ipn.gov.pl/pl/wolnytekst/24141,Dostepnosc-strony.html]

 

  • Czy w centrali IPN są toalety dla osób niepełnosprawnych?

Tak. Są dostępne na każdym piętrze budynku i oznaczone grafiką:

 Logo - Toaleta dla niepełnosprawnych

 

 

 

 

 

  • Czy nie będę mieć problemu z wjechaniem do budynku na wózku inwalidzkim?

Wejście główne od strony ul. Janusza Kurtyki 1 nie jest przystosowane dla osób na wózkach inwalidzkich. Wjechać wózkiem do budynku można od strony parkingu. Poproś, jeśli potrzebujesz pomocy.

  • Czy mogę jeździć po budynku wózkiem inwalidzkim?

Tak, po budynku możesz jeździć wózkiem inwalidzkim. Korytarze, drzwi i windy są szerokie.

  • Czy w centrali IPN są udogodnienia dla osób niewidomych i słabowidzących?

Nie. W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.

Trudne słowa:

  • II wojna światowa – wojna, która trwała w latach 1939-1945. Zaczęła się od ataku na Polskę. W czasie wojny zginęło bardzo wiele osób. W IPN szukamy ofiar tej wojny, upamiętniamy bohaterów i ścigamy ludzi, którzy zabijali i krzywdzili innych
  • Archiwum ­– miejsce przechowywania i udostępniania dokumentów
  • Czasy PRL – czasy Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Polska nie była wtedy wolnym krajem, np.: nie można było jechać za granicę bez zgody władz. W tym czasie wielu ludzi buntowało się przeciwko ograniczeniom
  • Działacz opozycji antykomunistycznej – osoba, która w czasach PRL sprzeciwiała się władzy, np.: brała udział w strajkach, rozdawała ulotki
  • Identyfikacja szczątków – gdy znajdujemy kości zabitej osoby, chcemy dowiedzieć się, jak miała na imię, nazwisko, skąd była. Chcemy znaleźć jej rodzinę i pochować szczątki na cmentarzu
  • Lustracja – sprawdzamy, czy oświadczenia lustracyjne są zgodne z prawdą
  • Oświadczenia lustracyjne – dokumenty, które przed objęciem funkcji muszę wypełnić najważniejsze osoby w państwie
  • Osoba represjonowana z powodów politycznych – człowiek ukarany przez władze PRL za walkę o wolność. Karą było np. wyrzucenie z pracy, wyrzucenie ze szkoły, uwięzienie
  • Patronat – opieka nad jakimś wydarzeniem
  • Śledztwo IPN – szukamy ludzi, którzy w czasie II wojny światowej i w czasach PRL doprowadzili do śmierci innych osób lub robili im krzywdę
  • Upamiętnianie – dbamy o to, żeby ludzie pamiętali o ważnych wydarzeniach i ludziach. Żeby to zrobić, organizujemy uroczystości, stawiamy pomniki i wieszamy tablice pamiątkowe

Jeśli nie rozumiesz jakiegoś słowa – zapytaj. Postaramy się Ci pomóc.