REGULAMIN DZIAŁANIA RADY
INSTYTUTU PAMIĘCI NARODOWEJ – KOMISJI ŚCIGANIA ZBRODNI PRZECIWKO NARODOWI POLSKIEMU
(tekst ujednolicony na 29 listopada 2013 r.)
§ 1.
Rada Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, zwana dalej Radą, działa na podstawie ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 424 z późniejszymi zmianami – zwanej dalej: „ustawą”).
§ 2.
1. Do zadań Rady należy:
- zgłoszenie Sejmowi kandydata na Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej zwanego dalej: „Prezesem IPN” (art. 10 ust. 1 ustawy);
- wnioskowanie o odwołanie Prezesa IPN w przypadkach określonych w art. 13 ustawy;
- przyjęcie statutu Instytutu Pamięci Narodowej na wniosek Prezesa IPN (art. 8 ust. 3 ustawy);
- zatwierdzanie informacji rocznej Prezesa IPN (art. 23 ust. 3 w związku z art. 24 ust. 1 ustawy);
- rozpatrywanie odwołań od decyzji Prezesa IPN w sprawie dostępu do dokumentów, o których mowa w art. 39 ust. 1 ustawy;
- przyjmowanie od Prezesa IPN okresowych informacji o istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu (art. 23 ust. 1 ustawy);
- określanie zasad i trybu przeprowadzania konkursu na stanowisko Prezesa IPN, o którym mowa w art. 10 ust. 3 ustawy;
- wnioskowanie o odwołanie członka Rady w przypadkach, o którym mowa w art. 15 ust. 14 ustawy;
- opiniowanie kandydata na stanowisko w przypadkach przewidzianych w ustawie. (art. 19 ust. 10 ustawy);
- wybór ze swego składu przewodniczącego Rady oraz nie więcej niż trzech jego zastępców na kadencję trwającą 1 rok;
- przyjęcie sprawozdanie z działalności Instytutu Pamięci za dany rok kalendarzowy bezwzględną większością głosów.
2. Ponadto Rada zajmuje stanowisko w następujących sprawach:
- przejęcia do zasobów archiwalnych Instytutu Pamięci Narodowej dokumentów spraw, o których mowa w art. 1 ustawy oraz oceny ich kompletności;
- ustalania zasad ewidencjonowania, przechowywania, opracowywania, zabezpieczenia, udostępniania i publikowania dokumentów;
- ustalania priorytetów w zakresie udostępniania dokumentów;
- oceny polityki ścigania przez Instytut Pamięci Narodowej przestępstw, o których mowa w art. 1 pkt 1 lit. a ustawy;
- oceny działania Biura Lustracyjnego;
- ustalania programów badawczych, a także zasad i kierunków informowania oraz edukacji publicznej;
- przygotowanie organizacji i sposobów rozstrzygania corocznych konkursów na finansowanie przez Instytut Pamięci Narodowej badań naukowych nad najnowszą historią Polski, o których mowa jest w art. 53, pkt 7 ustawy oraz nadzór nad ich przebiegiem;
- wyrażania opinii, na podstawie art. 36 ust. 9 ustawy, w kwestii zasadności odmowy udostępnienia dokumentów zgromadzonych przez Instytut Pamięci Narodowej;
- formułowania rekomendacji dotyczących podstawowych kierunków działalności Instytutu Pamięci w zakresie badań naukowych, edukacji, udostępniania dokumentów, ścigania zbrodni oraz procedur lustracyjnych.
3. W celu realizacji zadań określonych w § 3 Rada występuje do Prezesa IPN w sytuacjach niezbędnych o zlecenie sporządzenia ekspertom zewnętrznym stosownej opinii.
§ 3.
Na czele Rady stoi przewodniczący oraz nie więcej niż trzech jego zastępców.
§ 4.
- Wyboru przewodniczącego oraz zastępców przewodniczącego Rada dokonuje podczas pierwszego posiedzenia.
- Wybór przewodniczącego i zastępców przewodniczących przeprowadza się oddzielnie przy nieograniczonej liczbie kandydatów.
- Jeżeli w pierwszym głosowaniu żaden z kandydatów nie otrzyma wymaganej większości głosów w każdym kolejnym głosowaniu wyklucza się kandydata, który w poprzednim głosowaniu uzyskał najmniejszą liczbę głosów.
- W razie zwolnienia stanowiska przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego Rada dokonuje wyboru uzupełniającego na najbliższym posiedzeniu.
- Przewodniczący Rady:
- a) kieruje pracami Rady,
- b) reprezentuje Radę na zewnątrz,
- c) przygotowuje porządek posiedzeń Rady,
- d) zwołuje posiedzenia Rady, przewodniczy obradom i czuwa nad ich przebiegiem,
- e) podpisuje protokoły posiedzeń po ich zatwierdzeniu przez Radę,
- f) podpisuje w imieniu Rady przyjęte podczas posiedzeń uchwały oraz pisma wychodzące na zewnątrz ,
- g) wykonuje inne czynności zlecone przez Radę,
- h) ogłasza publiczny konkurs na stanowisko prezesa Instytutu Pamięci Narodowej.
- Zastępca przewodniczącego Rady wykonuje czynności przewodniczącego w razie jego nieobecności, a ponadto czynności zlecone mu przez przewodniczącego.
§ 5.
- Rada obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu albo na wniosek co najmniej 1/3 składu. Przewodniczący zwołując posiedzenie Rady zawiadamia jej członków o terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad, nie później niż na 7 dni przed terminem posiedzenia.
- W sytuacjach nadzwyczajnych przewodniczący Rady może zwołać w trybie nagłym posiedzenie.
- Pierwsze posiedzenie Rady nowej kadencji zwołuje Prezes Instytutu Pamięci Narodowej, a w razie jego braku Zastępca Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej w terminie 14 dni od dnia wyboru lub powołania wszystkich członków Rady. Prezes Instytutu Pamięci Narodowej zawiadamia członków Rady o terminie pierwszego posiedzenia Rady nie później niż na 7 dni przed terminem posiedzenia. Do chwili wyboru przewodniczącego Rady pierwsze posiedzenie prowadzi najstarszy wiekiem członek Rady.
- Przewodniczący przedstawia Radzie projekt porządku obrad do zatwierdzenia. Porządek obrad może zostać rozszerzony o sprawy, których pilność rozpatrzenia jest uzasadniona.
- W zależności od tematyki posiedzenia przewodniczący może z własnej inicjatywy zapraszać do udziału w posiedzeniu osoby spoza Rady.
- Rada dla realizacji konkretnych zadań może powoływać ze swojego grona zespoły problemowe.
§ 6.
- Rozstrzygnięcia nie wymagające zatwierdzenia przyjmowane są przez Radę na zasadzie uzgodnienia, a rozstrzygnięcia wymagające zatwierdzenia podejmowane są w formie uchwały poprzez głosowanie.
- Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej pięciu jej członków. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
- Głosowanie jest jawne, jednakże na wniosek członka Rady zarządza się głosowanie tajne.
- W sprawach personalnych głosowanie jest tajne.
- Wyniki głosowania w głosowaniu jawnym ustala przewodniczący. W razie zarządzenia głosowania tajnego ustalenia jego wyników dokonuje dwuosobowa komisja skrutacyjna powołana w głosowaniu jawnym. Do protokołu wyników głosowania dołącza się listę członków Rady biorących udział w głosowaniu, a w wypadku głosowania tajnego także „karty głosowania”.
- Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, w którym zawiera się:
a) listę osób biorących udział w posiedzeniu,
b) przyjęty porządek obrad,
c) postanowienia i uchwały Rady,
d) wypowiedzi członków Rady,
e) stenogram w formie elektronicznej jest załącznikiem do protokołu.
7.Protokół z posiedzenia Rady przyjmuje Rada na kolejnym posiedzeniu.
§ 7.
Bieżącą obsługą prac Rady zajmuje się Sekretariat Prezesa IPN. Wszystkie czynności związane z przygotowaniem posiedzeń Rady, protokołowaniem, wykonaniem decyzji podejmowanych przez Radę, a w szczególności przygotowywaniem i rozstrzyganiem konkursów i innych zadań zleconych przez przewodniczącego wykonują pracownicy Instytutu Pamięci Narodowej wskazany przez Prezesa w porozumieniu z przewodniczącym Rady.