Nawigacja

Tekst łatwy do czytania (ETR)

Czym zajmuje się IPN?

Informacje o Instytucie Pamięci Narodowej

Pełna nazwa urzędu to Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Żeby było nam łatwiej, będziemy używać skrótu IPN.

Centrala IPN mieści się przy ulicy Janusza Kurtyki 1 w Warszawie, w dzielnicy Mokotów. Budynek łatwo poznać po biało-czerwonej fladze.

Centrala jest główną siedzibą IPN. Pracuje w niej prezes (szef), jego zastępcy, dyrektorzy różnych biur i inni pracownicy.

Prezesem IPN jest dr Karol Nawrocki. 

Informacje o Oddziałach i Delegaturach IPN

Oddziały to części IPN, zarządzane przez dyrektora. Znajdziesz je w największych miastach w Polsce. Możesz załatwić w nich sprawy dotyczące wybranej części Polski, np.: Pomorza lub Śląska. Oddziały IPN znajdziesz w miastach:

  • Białystok
  • Gdańsk
  • Katowice
  • Kraków
  • Lublin
  • Łódź
  • Poznań
  • Rzeszów
  • Szczecin
  • Warszawa
  • Wrocław

Delegatury to jeszcze mniejsze części IPN. Szefem Delegatury jest naczelnik. Znajdziesz je w miastach:

  • Bydgoszcz
  • Gorzów Wielkopolski
  • Kielce
  • Koszalin
  • Olsztyn
  • Opole
  • Radom

Adresy Oddziałów i Delegatur znajdziesz w Internecie na stronie głównej IPN, w zakładce Kontakt. Gdy klikniesz TUTAJ otworzy się strona z adresami.

Czym zajmuje się IPN?

IPN to urząd zajmujący się historią Polski i Polaków w XX wieku. Zajmujemy się zwłaszcza II wojną światową i latami Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (PRL). Po II wojnie światowej Polska nie była całkowicie wolna. To właśnie te czasy te nazywamy „okresem PRL”.

W IPN:

  • zbieramy i przechowujemy dokumenty, które powstały od 22 lipca 1944 roku do 31 lipca 1990 roku. Dbamy o to, żeby były w dobrym stanie i żeby inni ludzie mogli z nich korzystać;
  • prowadzimy śledztwa, żeby ukarać ludzi, którzy zabijali lub torturowali innych w czasie II wojny światowej i w czasie PRL. Ścigamy szczególnie tych, którzy robili krzywdę Polakom i mieszkańcom Polski;
  • prowadzimy badania naukowe na temat historii Polski w XX wieku: piszemy książki i artykuły, rozmawiamy o ciekawych problemach, szukamy odpowiedzi na różne pytania, spotykamy się na konferencjach;
  • uczymy innych historii. Tworzymy wystawy, filmy, programy radiowe i telewizyjne, gry planszowe. Organizujemy spotkania z naukowcami i autorami książek. Wiele z tych rzeczy jest dostępnych w Internecie na naszej stronie głównej, na kanałach IPNtv i Przystanek Historia, na portalu Przystanek Historia i na Facebooku;
  • szukamy nieznanych miejsc, w których pochowano Polaków zabitych w czasie II wojny światowej i zaraz po wojnie. Chcemy je znaleźć, dowiedzieć się kto został w nich pochowany (zidentyfikować) i przenieść na cmentarz;
  • chcemy, żeby wszyscy ludzie pamiętali o bohaterach, którzy ratowali innych w czasie II wojny światowej i walczyli o wolność Polski. W ważnych dla nich miejscach stawiamy pomniki, wieszamy tablice pamiątkowe i organizujemy uroczystości;
  • sprawdzamy oświadczenia lustracyjne. To dokumenty, które muszą wypełnić najważniejsze osoby w państwie. W IPN sprawdzamy, czy napisali prawdę. Takie sprawdzanie nazywamy lustracją.

Co znajdziesz na stronie głównej IPN?

  • Aktualności – czyli wiadomości o najnowszych działaniach IPN: o uroczystościach, ogłoszonych konkursach, pogrzebach zasłużonych osób. Są to zapowiedzi i relacje z wydarzeń.
  • Historia z IPN ­– tu znajdziesz artykuły historyczne i inne materiały (zdjęcia, nagrania, grafiki). Wiele materiałów można pobrać ze strony.
  • Publikacje – tu znajdziesz informacje o książkach, komiksach i grach, które wydajemy w IPN
  • Komunikaty – tu znajdziesz informacje związane z lustracją i śledztwami. W tym miejscu znajdziesz też odpowiedzi IPN na artykuły, książki i wypowiedzi ludzi, którzy obrażają ofiary II wojny światowej i czasów PRL

Jakie sprawy załatwisz w IPN?

Działacz opozycji antykomunistycznej to osoba, która w czasach PRL sprzeciwiała się władzy, np.: brała udział w strajkach, rozdawała ulotki.

Osoba represjonowana z powodów politycznych to taka, która została ukarana przez władze PRL za walką o wolność.

Wniosek znajdziesz TUTAJ [https://opozycja.ipn.gov.pl/op/do-pobrania/63,Wnioski-do-pobrania.html]

  • Możesz złożyć wniosek o nadanie Krzyża Wolności i Solidarności. Więcej informacji znajdziesz TUTAJ [https://ipn.gov.pl/kwi/strona-glowna/6,Strona-Glowna.html]
  • Jeśli organizujesz wydarzenie dotyczące historii II wojny światowej lub czasów PRL, możesz poprosić o pomoc w przygotowaniach lub o objęcie go opieką (patronatem).

Jak się z nami skontaktować?

  1. Możesz napisać list i wysłać pocztą na adres:

Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu

ul. Janusza Kurtyki 1

02-676 Warszawa

 

  1. Możesz wysłać e-mail na adres: sekretariat.ipn@ipn.gov.pl Żeby to zrobić, musisz mieć swoją skrzynkę mailową i dostęp do Internetu.
  2. Możesz skorzystać z platformy ePUAP: www.epuap.gov.pl

 ePUAP to skrót nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Żeby skorzystać z tego sposobu, musisz mieć Internet i swoje konto w ePUAP. Nasza skrzynka na platformie ePUAP to: /IPN/SkrytkaESP

  1. Możesz zadzwonić. Pracujemy od poniedziałku do piątku w godz. 8.15-16.15.  Numery do pracowników Kancelarii Ogólnej to:
  • 22 581 87 78
  • 22 581 87 77
  • 22 581 87 76

Kancelaria Ogólna to biuro, które zajmuje się rozdzielaniem poczty w środku IPN. Pracownicy Kancelarii Ogólnej pomogą Ci załatwić Twoją sprawę albo podadzą Ci numer telefonu do odpowiedniego pracownika.

  1. Możesz poszukać numeru telefonu lub e-maila do osoby, która zajmuje się Twoją sprawą. W Internecie, na stronie głównej IPN, w zakładce Kontakty znajdziesz numery telefonów do wszystkich biur IPN, do Oddziałów i do Delegatur. Gdy klikniesz TUTAJ otworzy się strona z adresami [https://ipn.gov.pl/pl/kontakt/centrala]

Ważne pytania:

  • Czy do centrali IPN mogę przyjechać samochodem?

Parking przez IPN jest chroniony. Na parking mogą wjechać tylko samochody zgłoszone przez pracowników IPN. Jeśli rozmawiałeś / rozmawiałaś z pracownikiem IPN i musisz przyjechać do IPN, wtedy poprosimy Cię o numer rejestracyjny Twojego samochodu. W umówionym dniu wjedziesz na parking i zaparkujesz przez budynkiem.

Na parkingu są wyznaczone miejsca dla osób niepełnosprawnych.

  • Czy nie ma problemu z wejściem do centrali IPN?

Budynek IPN jest chroniony. Żeby wejść do środka, musisz być umówiony z pracownikiem. W recepcji ochrona poprosi Cię o dowód osobisty, pamiętaj żeby go zabrać z domu.

  • Czy mogę poruszać się samodzielnie po budynku centrali IPN?

Nie. Każdego gościa odbiera z recepcji i odprowadza do wyjścia pracownik IPN.

  • Czy centrala IPN jest dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami?

Budynek jest częściowo dostępny. Opis wszystkich udogodnień dla niepełnosprawnych w budynkach IPN znajdziesz TUTAJ [https://ipn.gov.pl/pl/wolnytekst/24141,Dostepnosc-strony.html]

 

  • Czy w centrali IPN są toalety dla osób niepełnosprawnych?

Tak. Są dostępne na każdym piętrze budynku i oznaczone grafiką:

 Logo - Toaleta dla niepełnosprawnych

 

 

 

 

 

  • Czy nie będę mieć problemu z wjechaniem do budynku na wózku inwalidzkim?

Wejście główne od strony ul. Janusza Kurtyki 1 nie jest przystosowane dla osób na wózkach inwalidzkich. Wjechać wózkiem do budynku można od strony parkingu. Poproś, jeśli potrzebujesz pomocy.

  • Czy mogę jeździć po budynku wózkiem inwalidzkim?

Tak, po budynku możesz jeździć wózkiem inwalidzkim. Korytarze, drzwi i windy są szerokie.

  • Czy w centrali IPN są udogodnienia dla osób niewidomych i słabowidzących?

Nie. W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.

Trudne słowa:

  • II wojna światowa – wojna, która trwała w latach 1939-1945. Zaczęła się od ataku na Polskę. W czasie wojny zginęło bardzo wiele osób. W IPN szukamy ofiar tej wojny, upamiętniamy bohaterów i ścigamy ludzi, którzy zabijali i krzywdzili innych
  • Archiwum ­– miejsce przechowywania i udostępniania dokumentów
  • Czasy PRL – czasy Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Polska nie była wtedy wolnym krajem, np.: nie można było jechać za granicę bez zgody władz. W tym czasie wielu ludzi buntowało się przeciwko ograniczeniom
  • Działacz opozycji antykomunistycznej – osoba, która w czasach PRL sprzeciwiała się władzy, np.: brała udział w strajkach, rozdawała ulotki
  • Identyfikacja szczątków – gdy znajdujemy kości zabitej osoby, chcemy dowiedzieć się, jak miała na imię, nazwisko, skąd była. Chcemy znaleźć jej rodzinę i pochować szczątki na cmentarzu
  • Lustracja – sprawdzamy, czy oświadczenia lustracyjne są zgodne z prawdą
  • Oświadczenia lustracyjne – dokumenty, które przed objęciem funkcji muszę wypełnić najważniejsze osoby w państwie
  • Osoba represjonowana z powodów politycznych – człowiek ukarany przez władze PRL za walkę o wolność. Karą było np. wyrzucenie z pracy, wyrzucenie ze szkoły, uwięzienie
  • Patronat – opieka nad jakimś wydarzeniem
  • Śledztwo IPN – szukamy ludzi, którzy w czasie II wojny światowej i w czasach PRL doprowadzili do śmierci innych osób lub robili im krzywdę
  • Upamiętnianie – dbamy o to, żeby ludzie pamiętali o ważnych wydarzeniach i ludziach. Żeby to zrobić, organizujemy uroczystości, stawiamy pomniki i wieszamy tablice pamiątkowe

Jeśli nie rozumiesz jakiegoś słowa – zapytaj. Postaramy się Ci pomóc.

 

do góry