Nawigacja

Komunikaty

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Co zobaczymy na Festiwalu Filmowym o Totalitaryzmach „Echa Katynia”?

Anna Cisek
Data publikacji 20.10.2020

21 października 2020 w Centrum Edukacyjnym IPN im. Janusza Kurtyki „Przystanek Historia” w Warszawie, odbyła się konferencja prasowa poświęcona Międzynarodowemu Festiwalowi Filmowemu o Totalitaryzmach „Echa Katynia” oraz premierze filmu „Polmission. Tajemnice paszportów” w reżyserii Jacka Papisa.

  • Adam Hlebowicz, dyrektor BEN, podczas konferencji prasowej poświęconej Międzynarodowemu Festiwalowi Filmowemu o Totalitaryzmach „Echa Katynia” – 21 października 2020. Fot. Sławomir Bardski (IPN)
    Adam Hlebowicz, dyrektor BEN, podczas konferencji prasowej poświęconej Międzynarodowemu Festiwalowi Filmowemu o Totalitaryzmach „Echa Katynia” – 21 października 2020. Fot. Sławomir Bardski (IPN)

Międzynarodowy Festiwal Filmowy o Totalitaryzmach „Echa Katynia” organizowany przez Instytut Pamięci Narodowej, odbędzie się w Kinie Muranów w Warszawie w dniach 22–25 października 2020 r.

Podczas festiwalu zaprezentowanych zostanie 10 filmów konkursowych oraz 4 pozakonkursowe, w tym dwie premiery filmów powstałych w koprodukcji z Instytutem Pamięci Narodowej. Oprócz seansów filmowych ważnym składnikiem festiwalu będą spotkania tematyczne z reżyserami, producentami, historykami oraz ludźmi kultury i sztuki.

W historii Polski totalitaryzm odcisnął swoje wyraźne piętno – Hitler, Stalin, ustrój komunistyczny – wiążące się z ofiarami i ludzkimi tragediami. Dlatego chcemy stworzyć przestrzeń, w której będziemy rozważać i przeżywać zagadnienie totalitaryzmu w wielu aspektach. Uczulać obrazami na mechanizmy przemocy i dyskryminacji.

24 października br., w ramach festiwalu, odbędzie się premiera filmu Jacka Papisa pt.: „Polmission”, powstałego w koprodukcji z Instytutem Pamięci Narodowej.

Jest to kontynuacja „Paszportów Paragwaju” (reż. Robert Kaczmarek), które pokazaliśmy w 21 krajach świata  – powiedział Adam Hlebowicz, dyrektor Biura Edukacji Narodowej IPN. „Paszporty Paragwaju”  pokazały grupę polskich dyplomatów, którzy działali na rzecz ratowania Żydów, nie tylko w Polsce. Z filmu „Polmission” dowiemy się, jak szeroka była ta akcja. Ciągle odkrywamy nowe „cegiełki w tym murze” i okazuje się, jak bardzo był on rozbudowany. Akcja pomogła co najmniej kilku tysiącom Żydów, których uratowano. Akcja polskich dyplomatów to nie tylko Berno, Ładoś i jego współpracownicy, ale zaangażowany był w nią polski rząd na uchodźctwie. To wydaje się szokujące. Polskie władze przegnane przez obu okupantów podejmują zdalnie akcję ratowania polskich obywateli żydowskiego pochodzenia. To ważny dokument pokazujące nieznane karty polskiej historii.

Drugim filmem powstałym w koprodukcji z IPN jest „Marsz cieni”, opowiadający o grupie rekonstruktorów, którzy wcielają się w konkretne postacie polskich oficerów zamordowanych w katyńskim lesie w 1940 r.

80. rocznica tej zbrodni stała się przyczynkiem do zainaugurowania przez Instytut Pamięci Narodowej międzynarodowego festiwalu filmowego o symbolicznej nazwie „Echa Katynia”.

Zbrodnia katyńska jest punktem wyjścia do rozważań nad totalitaryzmem. Zbrodni dokonali jedni, a ujawniali ją inni, wykorzystując do swoich celów propagandowych. Ten motyw będzie towarzyszył festiwalowi – powiedział dyrektor Hlebowicz. – Każdy film opowiada inną historie, ukazuje inny kraj, inne społeczeństwo. Przeważnie są to retrospekcje odnoszące się do totalitaryzmów – czyli jak współczesny człowiek radzi sobie z tym dziedzictwem. Jest wstrząsający film o kobietach w Gułagu, gdzie usłyszymy wypowiedzi z współczesnej perspektywy. Rumuński film o rozliczeniach z przeszłością na tle dwóch totalitaryzmów (nazizmu i komunizmu) – pokazuje jak współczesny człowiek zmaga się z tym tematem i jak historia wpływa na dzisiejszy sposób postrzegania rzeczywistości. Czasem nie zdajemy sobie sprawy, jak historia jest żywa w nas.

Do udziału w naszym festiwalu zaprosiliśmy twórców różnych gatunków filmowych z całego świata. Wyselekcjonowaliśmy najlepsze, wielokrotnie nagradzane filmy, których wysoki poziom wrażliwości artystycznej i zajmująca treść mają być przyczynkiem do dyskusji o problemie totalitaryzmu.

Zapowiedź festiwalu na stronie ipn.gov.pl

Więcej o festiwalu na stronie totalitaryzmy.pl oraz kinomuranów.pl.

do góry