Nawigacja

Komunikaty

Planszowa edukacyjna gra historyczna „303” zwyciężyła w konkursie na Planszową Grę Wojenną roku 2010

5 kwietnia 2011 r. został rozstrzygnięty konkurs na Planszową Grę Wojenną Roku 2010, organizowany przez Forum Strategie (strategie.net.pl) oraz portal Poltergeist (polter.pl). Jego zwycięzcą została gra „303”, przygotowana w Wydziale Edukacji Historycznej BEP IPN przez Karola Madaja i Tomasza Gintera.

„303” jest wojenną grą planszową dla dwóch osób. Jeden z graczy dowodzi RAF broniącym Wielkiej Brytanii, a drugi atakuje niemieckim Luftwaffe. Zadaniem lotnictwa Trzeciej Rzeszy jest zbombardowanie Londynu, a celem lotnictwa alianckiego powstrzymanie agresora. Każdy z graczy dysponuje sześcioma różnymi samolotami, za pomocą których prowadzi operację wojenną na planszy, nawiązującej do historycznego stołu dowodzenia znajdującego się w sztabie RAF. Podniebne pojedynki rozstrzygane są przy użyciu specjalnie zaprojektowanych kości.

Gra „303” została opublikowana w trzech językach: angielskim, polskim i czeskim. Przypomina w ten sposób wspólną walkę o wolność pilotów czechosłowackich i polskich, którzy wsparli Brytyjczyków w Bitwie o Anglię. Symbolem tego braterstwa broni są postacie trzech lotników Dywizjonu 303: Witolda Urbanowicza, Josefa Františka i Johna Kenta. O bohaterach tej bitwy i samolotach, w których walczyli, można dowiedzieć się więcej z dołączonego do gry opracowania.

Światowa premiera gry „303” odbyła się 28 września 2010 r. w siedzibie Parlamentu Europejskiego w Brukseli. Pierwszą partię rozegrał przewodniczący Parlamentu Europejskiego prof. Jerzy Buzek. Polska premiera gry miała miejsce 11 listopada 2010 r. w Łodzi. Specjalnymi gośćmi spotkania byli muzycy zespołu Sabaton, w którego repertuarze znajduje się utwór „Aces in Exile” mówiący o polskich i czechosłowackich lotnikach walczących w Bitwie o Anglię. Szwedzcy muzycy rozegrali pokazową partię gry oraz wręczyli nagrody zwycięzcom konkursu.

Gra jest dostępna także w wersji internetowej na www.ipn.gov.pl/gry (również w języku angielskim i czeskim). Spot promocyjny „303” można zobaczyć na stronie http://www.youtube.com/watch?v=1njGBGRcb-8
 

do góry