W konferencji, która w tym roku odbywa się w Jaworowym Dworze koło Zakroczymia, bierze udział 43 uczestników z 17 państw: Austrii, Belgii, Białorusi, Brazylii, Czech, Francji, Irlandii, Kanady, Kazachstanu, Litwy, Maroka, Niemiec, Rosji, Stanów Zjednoczonych Ameryki, Tunezji, Ukrainy i Włoch. Tematem przewodnim spotkania jest 80. rocznica wybuchu II wojny światowej.
Podczas spotkania wiceprezes Jan Baster zarysował historię tworzenia struktur IPN, a dyrektor Adam Hlebowicz opowiedział o najważniejszych działaniach edukacyjnych BEN zmierzających do upamiętnienia tej wyjątkowej rocznicy. Wykład inauguracyjny „Nieciągłość polskiej historii” wygłosił prof. Wojciech Roszkowski. Profesor Roszkowski w swoim wyjątkowym i charakterystycznym stylu przedstawił zawiłości i zakamarki polskiej historii, o których nawet doświadczeni edukatorzy nie zdawali sobie sprawy. Oczywiste fakty postawione w nowym świetle pozwalały na lepszą ich ocenę, a także na lepsze zrozumienie dokonywanych wyborów przez naszych przodków.
Od 5 do 7 lipca nauczyciele biorący udział w XIII „Polonijnych spotkaniach z historią najnowszą” wzięli udział w objeździe edukacyjnym. 5 lipca uczestnicy zwiedzili Muzeum Stutthof w Sztutowie, gdzie spotkali się z pracownikami działu oświatowego, którzy obok opowiedzenia o prowadzonych przez siebie działaniach edukacyjnych w muzeum, oprowadzili nauczycieli polonijnych po terenie byłego obozu koncentracyjnego. Kolejnego dnia uczestnicy konferencji zwiedzili Westerplatte i Muzeum II Wojny Światowej. Oddali także hołd zamordowanym w czasach stalinowskich bohaterom, walczącym z narzuconym siłą systemem komunistycznym i pochowanym na Cmentarzu Garnizonowym w Gdańsku, a także robotnikom protestującym w grudniu 1970 r. Zwiedzili salę BHP w Stoczni Gdańskiej, miejsce podpisania porozumień sierpniowych w 1980 r. 7 lipca nauczyciele polonijni zwiedzili Muzeum Emigracji.
Celem konferencji odbywającej się w ramach Programu Polonijnego Biura Edukacji Narodowej IPN jest przede wszystkim wspieranie merytoryczne i metodyczne nauczania najnowszej historii Polski poza granicami kraju. W „Polonijnych spotkaniach z historią najnowszą” uczestniczą wyłącznie nauczyciele praktycy oraz animatorzy edukacyjni – osoby uczące historii i języka polskiego w polskich szkołach, polskich klasach, szkołach parafialnych lub innych polskich placówkach edukacyjnych poza granicami kraju. Zajęciom teoretycznym będą towarzyszyć warsztaty dotyczące m.in. wykorzystania tekstów źródłowych i gier historycznych podczas zajęć lekcji, a także zajęć darmowych.
Koordynatorem projektu jest Olga Tumińska z Biura Edukacji Narodowej IPN.
Kontakt: olga.tuminska@ipn.gov.pl, tel. 22 581-88-18
►Program – XIII Polonijne Spotkania z Historią Najnowszą
Program polonijny IPN
Od 2006 r. w ramach programu polonijnego Instytut Pamięci Narodowej współpracuje z polonijnymi placówkami oświatowymi. Prowadzimy wykłady, warsztaty i lekcje dla nauczycieli i uczniów, organizujemy prezentacje wystaw historycznych, a także zachęcamy środowiska polonijne do udziału w przedsięwzięciach edukacyjnych IPN. Tworzymy sieć „Przystanków Historia”, w których pracownicy IPN pojawiają się systematycznie. W ramach tej pracy dotarliśmy do kilkuset nauczycieli oraz kilku tysięcy dzieci i młodzieży mieszkających za granicą. Wszystkie te działania mają wspierać Polaków poza granicami kraju w zachowaniu tożsamości narodowej i upowszechnianiu wiedzy o historii Polski.
Konferencja „Polonijne spotkania z historią najnowszą” jest corocznym podsumowaniem działań w programie polonijnym. Powołując do życia Instytut Pamięci Narodowej – Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, ustawodawca postawił przed Instytutem m.in. zadanie „upowszechniania w kraju i za granicą wyników swojej pracy oraz badań innych instytucji, organizacji i osób nad problematyką stanowiącą przedmiot jego działania”. Wypełniając ten zapis, ówczesne Biuro Edukacji Publicznej IPN uruchomiło w 2006 roku „Program polonijny BEP IPN”.
Program ten jest skierowany przede wszystkim do nauczycieli polonijnych, Polaków – nauczycieli pracujących poza granicami kraju oraz animatorów kultury i języka polskiego.
W ramach programu polonijnego pracownicy Biura Edukacji Narodowej IPN nawiązują kontakty z polonijnymi placówkami oświatowymi, prowadzą różnego typu zajęcia dla nauczycieli, uczniów i środowisk polonijnych, organizują prezentacje wystaw historycznych. Tworzone są także zagraniczne Przystanki Historia IPN, w których pracownicy IPN pojawiają się systematycznie, przybliżając zagadnienia zawiązane z najnowszą historią Polski. Do tej pory uruchomiono takie punkty m.in w Wilnie, Lwowie, Grodnie, Brukseli, na Zaolziu, w Nowym Jorku i Chicago. W ramach tej pracy edukatorzy IPN dotarli do kilkuset nauczycieli oraz kilku tysięcy uczniów żyjących poza granicami kraju.
Jednym z elementów programu polonijnego są zagraniczne „Przystanki Historia” powstające dzięki nauczycielom oraz instytucjom, które podejmują współpracę z IPN. Podczas spotkań w ramach Przystanków Historia IPN organizowane są przez naszych pracowników prezentacje wystaw, promocje książek oraz zajęcia dla nauczycieli i uczniów szkół polonijnych. Obecnie funkcjonują przystanki w: Wilnie, Grodnie, Lwowie, na Zaolziu, w Łucku i Żytomierzu na Ukrainie, w Brukseli, Londynie, Nowym Jorku i Chicago.
W ramach programu polonijnego BEN prowadzi szeroką akcję edukacyjną wśród polskich szkół i instytucji na całym świecie. Zajęcia prowadzone przez najlepszych edukatorów, naukowców i archiwistów przybliżają historię Polski w XX w. oraz przedstawiają rolę IPN.