Nawigacja

Aktualności

Premiera najnowszej edukacyjnej gry planszowej Instytutu Pamięci Narodowej „Niepodległa” – Gdańsk, 24 listopada 2018

Pracownicy IPN zaprezentowali grę podczas targów Gra i Zabawa w gdańskim Amber Expo.

W trakcie targów „Gra i Zabawa” 24 listopada odbyła się premiera najnowszej edukacyjnej gry planszowej Instytutu Pamięci Narodowej „Niepodległa”. Z jej zasadami zapoznali się uczestnicy konkursu zorganizowanego przez pracowników IPN.

Akcja gry obejmuje wydarzenia z lat 1910–1920, z naciskiem na okres od wybuchu I wojny światowej do odzyskania niepodległości w 1918 r. Plansza przedstawia obszar podzielonej pomiędzy zaborców dawnej Polski. Gracze podejmują działania właściwe bohaterom czasów walk o niepodległość: starają się szerzyć idee niepodległościowe, zabiegać o narodową zgodę oraz umacniać pozycję Polski na świecie. Jeżeli spełnią określone warunki, Polska odzyska niepodległość w wielkim finale 1918 r.

Mechanika gry ma charakter kooperacyjny i jest oparta na kościach i kartach. „Niepodległa” to pierwsza pozycja IPN tego typu – gracze nie rywalizują ze sobą, ale wspólnie walczą przeciwko systemowi gry. Taki zabieg ma pokazać, że tylko dzięki wspólnemu wysiłkowi wszystkich, czasem nawet niechętnych sobie działaczy niepodległościowych Polska odzyskała niepodległość i że nie byłoby niepodległej Polski bez współpracy różnych opcji politycznych.

Więcej na temat gry „Niepodległa”

Podczas targów zaprezentowana została także inna gra IPN – „Miś Wojtek”. Na dużej scenie zorganizowany został miniturniej, do którego zaproszeni zostali najmłodsi gracze.

Odwołujący się do realiów II wojny światowej „Miś Wojtek” ukazuje dzieje Polaków wywiezionych z terenów okupowanych przez Związek Sowiecki i ich długą wędrówkę z Rosji przez Iran, Palestynę, Egipt i Włochy aż do Szkocji.

– Pierwszy pomysł na grę wyszedł z inicjatywy dzieci z jednej z wrocławskich szkół. Z pomysłem przyszły do mnie i wspólnymi siłami udało nam się stworzyć ciekawą rozgrywkę. Być może zainspirowani naszym dzisiejszym spotkaniem, wy także wpadniecie na własny pomysł gry. Pamiętajcie, że Instytut Pamięci Narodowej może pomóc wam zrealizować tę wizję – zwrócił się do uczestników turnieju Karol Madaj, twórca „Misia Wojtka”, pracownik Biura Edukacji Narodowej IPN.

Więcej na temat gry „Miś Wojtek”

Wspólnej zabawie towarzyszył konkurs z wiedzy o historii Misia Wojtka. Na zwycięzców czekały atrakcyjne nagrody.

Z grami IPN można było zapoznać się na specjalnym stoisku obsługiwanym przez pracowników IPN Gdańsk.


Targi „Gra i Zabawa” to cykliczne wydarzenie dedykowane szerokiej publiczności. Dzięki synergii wielu wydarzeń projekt zyskał miano pomorskiego święta miłośników gier, a dzięki pozytywnym recenzjom mediów zyskał uznanie jako znakomity projekt familijny.
 

do góry